28 december 2008

Eindejaarslijstje

Natuurlijk kom ik er ook niet onderuit om een eindejaarslijstje op te stellen. De teller is dit jaar blijven steken op 140 albums. Vorig jaar waren het er een kleine 100 meer. In tegenstelling tot dit jaar heb ik in 2007 ook een aantal enorm sterke albums - met als toppunt Gerard van Maasakker's "Zicht" - gehoord. Maar omdat het aanbod aan nieuwe albums zo overweldigend is, houd ik mezelf maar voor dat ik nét de verkeerde albums beluisterd heb.

De tegenvallers van dit jaar waren voor mij onder andere "Backwoods Barbie" van Dolly Parton. De titel is zelfs niet eens het slechtste van het album. Dit geeft wel een idee wat voor een verschrikkelijke plaat is. Artiesten waarvan ik meer verwacht had zijn J.W. Roy (nog eventjes en hij is de tweelingbroer van Marco Borsato), De Kift en Kathleen Edwards (voor velen wél een revelatie) en Jenny Lewis (waar is de Rabbit Fur Coat-Jenny gebleven?).

En na al deze kommer en kwel de albums die het haalde tot mijn top 10 van dit jaar.



Johnny Flynn - A Larum

Favoriet nummer: "Tickle Me Pink"



The Gaslight Anthem - The '59 Sound

Favoriet nummer: "The '59 Sound"



Murry Hammond - I Don't Know Where I'm Going But I'm on My Way

Favoriet nummer: "Next Time Take The Train"



Kat Flint - Dirty Birds

Favoriet nummer: "Go Faster Stripes"



Modena City Ramblers - Bella Ciao

Favoriet nummer: "Mondina's Bella Ciao"



Slim Cessna's Auto Club - Cipher

Favoriet nummer: "Ladies in the Know"



Elliott Brood - Mountain Meadows

Favoriet nummer: "Without Again"



Kathy Mattea - Coal

Favoriet nummer: "You'll Never Leave Harlan Alive"



Ane Brun - Changing of the Seasons

Favoriet nummer: "Gillian"



Peter Bradley Adams - Leavetaking

Favoriet nummer: "Always"


En dan nu maar eens beginnen met de tientallen of misschien wel honderden albums van dit jaar die ook de moeite waard zijn. Zeer benieuwd ben ik nog naar Roosbeef, The Inlaw Sisters, Olabelle, Ryan Adams, Fleet Foxes, No Blues, Mark Olson & Gary Louris, etc etc etc.

0 berichten: