25 november 2008

Anaïs Mitchell - Hymns for the Exiled (2004)


Anaïs Mitchell is een singer/songwriter uit Vermont. Haar eerste album "The Song They Sang When Rome Fell" heeft ze in 2002 opgenomen en dat lijkt wel zo'n beetje het meest onvindbare album alle tijden te zijn. In 2003 was ze één van de winnaars van de "New Folk Competition" op het prestigeuze Kerrville Folk Festival. Daar werd ze door critici ook veelvuldig vergeleken met Bob Dylan en Joni Mitchell. Haar stem heeft inderdaad veel weg van die van Joni Mitchell, maar is toch compleet anders. Het doet af en toe zelfs kinderlijk aan. Haar teksten zijn zowel cultureel/maatschappelijk als politiek bewust. Op dit vlak kan ze zich dan ook bijna meten aan Bob Dylan. In 2004 komt haar album "Hymns for the Exiled" uit. Hierop zijn ook diverse Arabische invloeden te horen. Dit invloeden zijn gevoed door haar studie in het Midden-Oosten. Op het nummer "Two Kids" zingt ze zelfs een stukje in het Arabisch. Daarnaast staan er ook, een soort van, liefdesliedjes op dit album zoals "Cosmic American". Al was het niet om haar aparte en zeer mooie stem dan is dit album zeker de moeite waard om eens te beluisteren om haar tekstuele diversiteit, met referenties naar o.a. T.S. Eliot en "Thousand and One Arabian Night".

1 berichten:

Anoniem zei

Hallo,

Ik had een vraagje of u de cd anais mitchell: the song they sang when rome fell ook in uw collectie heeft. Kunt u contact met mij opnemen op maslik@online.nl

Ik geloof dat ik u ook een mailtje gestuurd heb hierover maar ik ben wanhopig opzoek naar deze cd.

Vriendelijk groetend,

Michiel Slik