18 november 2008

Bob Dylan - Blonde on Blonde (1966)


Alhoewel ik "The Times They Are A-Changin'" altijd gezien heb als mijn favoriete Dylan-plaat begin ik na een paar luisterbeurten van "Blonde on Blonde" serieus te twijfelen. Waar "The Times They Are A-Changin'" zich nog sterk richt op de folk-roots van Dylan is "Blonde on Blonde" is de start van een singer/songwriter die zich niet meer gebonden ziet aan één stijl of een bepaald genre. Na zijn memorabele optreden op het Newport Folk Festival evolueerde Dylan exponentieel, zowel muzikaal als tekstueel. Zo weet hij na het vermeende drugslied "Rainy Day Women #12 & #35" moeiteloos om te schakelen naar prachtige quasi liefdesliedjes als "Just Like a Woman". En zoals vaak het geval is bij Dylan weet je na het diverse malen beluisteren van een liedje nog steeds niet precies wat hij er werkelijk mee bedoelt heeft. Zo is mij nog steeds niet duidelijk of "Just Like a Woman" nu een lofzang of een neerbuigende sneer betreft. Dit ook de grote kracht van Dylan. Bij iedere luisterbeurt ontwaar je nieuwe connectie en stel je nieuwe theorieën op die bij de volgende luisterbeurt weer compleet van tafel worden geveegd. Ook het veelvuldig gebruik van een mondharmonica stemt mij meer dan gelukkig. Waar dit instrument op voorgaande albums nog erg op zich zelf staand instrument was weet Dylan het op dit album wonderschoon te verwerken in de overige instrumentatie zodat het gebruik ervan niet meer zo prominent op de voorgrond treedt. "I Want You" beschouwde ik altijd als mijn favoriete Dylan-song van dit album, maar na herbeluistering van dit sublieme album ben ik tot de conclusie gekomen dat het kiezen van je favoriete liedje ongeveer gelijk moet staan aan het kiezen van je favoriete kind. Een ondoenlijke en onmogelijke keuze. Zo is het epos aan zijn ex-vrouw Sara Lownds; "Sad Eyed Lady of the Lowlands" van dusdanige schoonheid dat ik heel goed kan begrijpen dat de tienermeisjes in die dagen compleet idolaat waren van deze nonchalante jongen uit Minnesota. En daarnaast zijn er nog de prachtig verhalende liedjes als "Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again" en "4th Time Around".

0 berichten: